محمدرضا عابد" در گفت‌وگو با خبرنگار پايگاه اطلاع‌رساني توليد ايراني با بيان اينكه دولت به مشاغل خانگي و ايجاد كارگاه‌هاي توليدي تسهيلات ارائه مي‌دهد، افزود: با توجه به شرايط اقتصادي موجود و پرداخت يارانه‌ها از سوي دولت به خانوار، بافندگان فرش به علت تأمين نياز خود از بافندگي دست كشيدند، اما با وجود اين شرايط توليد فرش مقرون به صرفه و درآمدزا است و توليدكنندگان بيشتري به سمت توليد فرش روي آوردند.

وي تصريح كرد: 70 درصد مواد اوليه مورد نياز فرش كه حدود 20 درصد قيمت تمام شده فرش را شامل مي‌شود، از خارج از كشور وارد مي‌شود و اگر چه گراني ارز قيمت تمام شده توليد را بالا برده است، اما براي صادرات مثبت ارزيابي مي‌شود.

به گفته وي، دستمزد كارگران در بافت فرش ابريشمي در يك ماه گذشته 25 درصد افرايش يافته است و خود به خود زمينه براي توليد فرش براي بافندگان فراهم شده است، اما متاسفانه بسياري از بافندگان در استان‌هاي مختلف به شغل‌هاي صنعتي روي آوردند.

رئيس شركت سهامي فرش گفت: مركز ملي فرش ايران به هنگام بازگشايي نمايشگاه‌ها به توليدكنندگان يارانه پرداخت مي‌كند و حدود 50 درصد هزينه‌هاي نمايشگاه را خود تقبل مي‌كند، در اين حين ممكن است بودجه بعضي ازنمايشگاه‌ها به عقب بيفتد، اما مركز ملي فرش ايران براي برگزاري نمايشگاه‌ها در خارج از كشور 40 تا 50 درصد يارانه مي‌پردازد.

عابد با تاكيد بر اينكه توليدكنندگان با كمبود بافنده روبه‌رو هستند، افزود: تقاضا براي توليد در بعضي استان‌هاي كشور افزايش يافته است و زمينه براي توليد بيشتر فراهم است، اما در بعضي شهرها بافندگان به دليل دريافت يارانه نياز به توليد فرش ندارند، ما مشكل فروش نداريم و با وجود بازار پر رونق فرش، بالا بودن قيمت‌ها و افزايش دستمزد بافندگان امسال مي‌توانيم دست‌كم پنج ميليون مترمربع توليد داشته باشيم.

رئيس هيئت مديره و مديرعامل شركت سهامي فرش ايران با بيان اينكه بسياري از كارخانه‌هاي موجود در زمينه توليد پيله ابريشم تعطيل شدند، افزود: يكي از اصلي‌ترين مواد اوليه توليد فرش ابريشم است كه به علت توليد فقط 10 درصد از اين محصول در كشور، مابقي از كشورهايي همچون چين وارد مي‌شود كه البته كشورهايي همچون شيخ‌نشين دوبي در اماران متحده عربي و ديگر كشورهاي همسايه هم در اين امر واسطه مي‌شوند.


دسته ها : توليدات داخلي
1391/8/18 17:11
X