رشد و جاذبه «توليد ملي» در گرو الزاماتي است كه با توجه جدي به آن از سوي توليدكنندگان تحقق مي يابد. «اتقان» ، «استحكام» و «احسان» ۳ اصل براي پيشرفت توليد ملي به منظور تامين نيازهاي داخلي و جذب بازارهاي خارجي است. كار و كالايي كه با وجدان كاري و صداقت و امانت داري توامان باشد، خود به خود رواج مي يابد. رويكرد مردم به سوي «توليد ملي»، نيازمند تعهد كاري سازندگان كالاهاي داخلي و دلسوزي و پاي بندي جدي آن ها به رعايت استانداردهاي حقيقي صنعت و كالاست. بهره بردن كارخانه داران از حضور دانشمندان و متخصصان صادق كشور و مشاوران امين و سالم و پاك و توجه جدي آن ها به حقوق مصرف كنندگان، از الزامات ترويج توليد ملي است.
پيامبر خدا حضرت محمد صلي ا... عليه و آله و سلم، پيوسته پيروان خويش را وادار به كار و توليد مي كردند و اصول و قوانين كار و توليد بايسته را آموزش مي دادند.

اتقان توليد
«اتقان» كار و توليد از اصول پيشرفت و توسعه «توليد ملي» است. پيامبر خدا(ص) فرموده اند: ان ا... تعالي يحب اذا عمل احدكم عملا ان يتقنه (كنزالعمال في سنن الاقوال و الافعال، ج ۳، ص ۳۶۶، حديث ۹۱۲۴). خداي تعالي دوست دارد هرگاه فردي از شما كاري كند، آن را درست و دقيق و با مهارت انجام دهد. براساس اين حديث نبوي، پروردگار جهانيان رعايت «اتقان» در انجام كار را دوست دارد. اتقان كار همان رعايت كامل و دقيق استانداردهاست. «اتقان» انجام درست، استادانه، دلسوزانه، دقيق و ماهرانه هركار توسط افراد حاذق و متخصص است. كار سست و بي كيفيت و كالاي داراي نقص و عيب و بي خاصيت و توليدات ضعيف و ظاهرسازي ها، عامل عقب افتادگي توليد ملي مي شود و موجبات اجتناب مردم را از خريد كالاي داخلي فراهم مي كند.
بنابراين كار و كالا بايد متقن و درست باشد و در اين راستا نظارت و بازرسي جدي دولتي و اتحاديه ها و سازمان هاي كارگري و مردمي براي اتقان كار و كالا ضرورت دارد، زيرا چنانچه گفته شد كار و توليد معيوب و كم دوام و ناكارآمدي توليدات ملي، عامل روي گرداني مردم از توليد ملي مي شود.
خداي بزرگ كار متقن را دوست دارد و هركس مي خواهد كارش مورد رضايت خداوند سبحان باشد، بايد كار درست و با كيفيت انجام دهد و كالاي خوب و بي عيب و نقص بسازد و تحويل مردم در جامعه اسلامي بدهد، چون تنها در اين صورت است كه توليد ملي رواج مي يابد و مردم شيفته و علاقه مند به توليد ملي مي شوند.«توليد ملي» با دوام و كيفيت و رعايت تمام استانداردها، توليد «متقن» است و «محبوب خداي متعال» و بندگان خدا خواهد بود.
زماني كه «ابراهيم» فرزند پيامبر خدا(ص) از دنيا رفت، پيامبر (ص) هنگام دفن او داخل قبرش رفتند و خللي مشاهده كردند و آن را با دست خود درست كردند و فرمودند: اذا عمل احدكم عملا فليتقن (وسائل الشيعه، ج۲، ص ۸۸۳* سفينة البحار، ج ۲، ص ۲۷۸، ماده عمل).«هركدام شما كاري كرد پس متقن كاري كند و با اتقان انجام دهد» مطابق اين حديث نبوي پيامبر خدا(ص) خود كار قبرسازي را درست و محكم انجام مي دهند و به مسلمانان سفارش مي كنند هركاري را «متقن» انجام دهند.
اگر اين وصيت نبوي، پيش روي سازندگان كالاها و كارخانه داران و صنعت گران و مهندسان و تاجران و صادركنندگان كالا باشد و به آن عمل كنند، بي گمان «توليد ملي» رواج مي يابد و وابستگي ها به بيگانگان كاهش خواهد يافت.

احكام كار و محكم سازي كالا
استحكام كالا از اصول محبوبيت مردمي است. انسان كالاي محكم و پايدار را دوست دارد و به طور طبيعي به سوي آن جذب مي شود.
پيامبر خدا(ص) براي قبر سعدبن معاذ لحد ساختند و خشت قبر را برابر و قبر را درست كردند و فرمودند: اني لاعلم انه سيبلي و يصل اليه البلاء ولكن ا... يحب عبدا اذا عمل عملا احكمه. (وسايل الشيعه، ج ۲، ص ۸۸۳* سفينة البحار، ج ۲، ص ۲۷۸). «من مي دانم آن به زودي كهنه مي شود و بلا به او مي رسد ولكن خداوند بنده اي را دوست دارد كه هنگامي كه كاري را انجام دهد، محكم سازد.» بنابراين كار و كالاي مسلمان ايراني، بايد محكم و بادوام باشد تا عمل و كارش محبوب خداي سبحان شود.

حسن كار و احسان كالا
نيك و زيبابودن كار و كالاي ايراني ضامن ترغيب و تشويق اقشار جامعه به سوي «توليد ملي» است. پيامبر خدا(ص) فرموده اند: ان ا... تعالي يحب من العامل اذا عمل ان يحسن (كنزالعمال في سنن الاقوال و الافعال ، ج ۴، ص ۳۶۶، حديث ۹۱۲۵). «خداي تعالي دوست دارد زماني كه كارگر كاري را انجام مي دهد نيك و زيبا و خوب انجام دهد.» راغب اصفهاني در معناي حسن نوشته است: الحسن عبارة عن كل مبهج مرغوب فيه و ذلك ثلاثة اضرب: مستحسن من جهت العقل و مستحسن من جهت الهوي و مستحسن من جهة الحس. (المفردات، ص ۱۱۸، ماده حسن) . حسن و نيكي هر خوشحال كننده اي است كه رغبت و ميل انسان در آن است و آن سه قسم است مستحسن از جهت عقل و خواهش و حس! براساس اين حديث نبوي، بايد كارگران در انجام كار و توليد كالا، هدفشان حسن كار و نيك و زيبا و خوب انجام دادن كارها باشد تا مسلمانان را خوشحال كنند.

رعايت حقوق كارگران
توجه به حقوق كارگران و فراهم كردن موجبات دلگرمي و پشتكار و جديت و وجدان كاري و تعهد عملي آنها از الزامات تقويت و ترويج «توليد ملي» است. تشويق كارگران و پرداخت حقوق آنان و تامين نيازهاي واقعي و رفع مشكلات شان، تلاش همه جانبه و فراوان كارگران را در كار و توليد كالا به همراه دارد و همين عامل «اتقان» و «استحكام» و «احسان» توليد ملي است. تحقق اصول سه گانه اي كه در رهنمودهاي پيامبر اعظم(ص) درباره كار و كارگري و توليد كالا عنوان شده است به انگيزه و تلاش مديران در طرح ها و برنامه هاي جامع توليد ملي و رعايت حقوق كارگران وابسته است.
پيامبر اسلام (ص) درباره پرداخت مزد كارگر فرموده اند: اعطوا الاجير اجره قبل ان يجف عرقه (كنزالعمال في سنن الاقوال و الافعال، ج ۳، ص ۳۶۶، حديث ۹۱۲۱ ، ۹۱۲۲و ۹۱۲۶). اجرت و مزد كارگر را پيش از اين كه عرقش بخشكد، عطا كنيد.
در حديث نبوي ديگر سفارش به رعايت حق كارگر شده است و مي فرمايد: اعطوا الاجير حقه قبل ان يجف عرقه (كنز العمال في سنن الاقوال و الافعال، ج ۳، ص ۳۶۶، حديث ۹۱۲۸). حق كارگر را پيش از اين كه عرق او خشك شود بدهيد.


1391/8/4 17:7
X